Vägen till hälsosamma matvanor

Vägen till hälsosamma matvanor

Hur ser det ut med den personliga hälsan egentligen? Inte bara den fysiska utan den själsliga?
I dessa pandemiska tider är det många av oss som tar sig en funderare över hur bra vi tar hand om oss själva egentligen. Även om det är lätt att tröstäta nu när det finns flera bland oss som sitter i karantän eller arbetar hemifrån så finns också chansen till att etablera goda vanor. 

Det är förstås svårt att veta var man ska börja om man inte är van vid att tänka på hur man lever hållbart på lång sikt. Hur många av oss växte inte ut med sockrade flingor, ostmackor och chokladdryck i överflöd och läsk lite var och varannan dag? Det är bara att konstatera att vi börjar i lite uppförsbacke. Å andra sidan kommer då det hälsosammare livet att kännas så mycket bättre när vi väl når fram dit.

En sak som är bra att hålla i minnet är att vi alla kommer att göra misstag. Det kommer att slinka ned en och annan sockerbomb på denna resa. Låt dock detta inte bli en ursäkt för att hoppa av tåget och återgå till gamla ovanor. Det är bara att acceptera att man har tagit ett temporärt steg tillbaka. På så sätt så går man snabbt vidare igen.

Se till att ladda kylskåp, frys och skafferi med råvaror som är utan ingredienser. Detta är mat som oftast är näringstät och full av vitaminer och mineraler. Det är denna typ av mat som gör att vi håller oss mätta längre och minskar suget efter kolhydratrika produkter så som bröd, pasta och annat.

Att ta tillbaka sin hälsa tar tid. Bara det att vänja av smaklökarna och kroppen från att dras till sockrade produkter som skapar ett fysiskt sug i kroppen är en process. Så var förstående mot dig själv. På så sätt bygger du upp en långsiktig hållbarhet i din hälsa.